Zadzwoń do nas! Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania - tel. 600 330 353

Trening Efektywnej Nauki w Niemczu – PODSUMOWANIE

//Trening Efektywnej Nauki w Niemczu – PODSUMOWANIE

Trening Efektywnej Nauki w Niemczu – PODSUMOWANIE

2023-09-04T14:49:45+02:0031 sierpnia 2023|

Deprecated: Funkcja wp_make_content_images_responsive jest przestarzała od wersji 5.5.0! Zamiast jej proszę użyć wp_filter_content_tags(). in /wp-includes/functions.php on line 5453

Deprecated: Funkcja wp_make_content_images_responsive jest przestarzała od wersji 5.5.0! Zamiast jej proszę użyć wp_filter_content_tags(). in /wp-includes/functions.php on line 5453

W minionym roku szkolnym 2022/2023 miałem przyjemność poprowadzić „Trening Efektywnej Nauki” dla uczniów szkoły podstawowej w Niemczu. To niesamowite doświadczenie obserwować, jak młode umysły rozwijają swoje umiejętności, przekładając je na skuteczne uczenie się materiału szkolnego.

Zajęcia rozpoczęło 19 pełnych zapału uczniów – zdecydowana większość to uczniowie klas 4. Głównym celem naszego treningu było poznanie oraz przećwiczenie kluczowych elementów procesu uczenia się. Najwięcej uwagi i czasu poświęciliśmy technikom pamięciowym i ich wykorzystaniu w codziennej nauce. To one rozwijają wyobraźnię oraz kreatywność ucznia, wyraźnie podnosząc jego zdolność zapamiętywania nowych informacji.

Efektywność jako klucz do sukcesu

Jednym z kluczowych filarów skutecznego uczenia się jest EFEKTYWNOŚĆ. Świadomość tego, że nasze wysiłki prowadzą nas do celu, a czas spędzony nad nauką nie idzie na marne, staje się motorem napędowym MOTYWACJI i SYSTEMATYCZNOŚCI – dwóch innych, ale równie istotnych elementów procesu zdobywania nowej wiedzy i umiejętności.

W związku z tym każdy uczestnik Treningu podjął wyzwanie wykonania minimum dwóch Testów Zapamiętywania: WSTĘPNEGO i KOŃCOWEGO. Oczywiście, w trakcie całego Treningu było jeszcze więcej okazji, by nowo nabyte umiejętności sprawdzić w praktyce.

Dzięki tym testom uczestnicy mogli nie tylko monitorować swoje postępy, ale również dostrzec, że ich starania i poświęcony czas przynoszą pierwsze sukcesy. To z kolei umocniło ich WIARĘ WE WŁASNE UMIEJĘTNOŚCI oraz przekonanie, że zdobywanie nowej wiedzy to nie magia czy zbieg okoliczności.

Na własnym przykładzie dostrzegli, że proces skutecznego uczenia opiera się na określonych technikach i strategiach. Można je z powodzeniem zastosować w codziennej nauce i odzyskać cenny czas na inne, bardziej interesujące ich zajęcia.

Wyniki, które mówią same za siebie

Każdy test składał się z 5 zadań. Ich celem było sprawdzenie praktycznych umiejętności zapamiętywania i przypominania sobie nowych informacji. Próżno szukać w nich zadań teoretycznych, wymagających wiedzy z zakresu efektywnej nauki, czy działania mózgu.

W trakcie tylko 20 minut trzeba było zapamiętać:

  • Zadanie 1. – 15 wyrazów w podanej kolejności ;
  • Zadanie 2. – 15 cyfr we właściwej kolejności ;
  • Zadanie 3. – 15 par: „LICZBA – WYRAZ”;
  • Zadanie 4. – 5 zdań (min. 5 wyrazów);
  • Zadanie 5. – 9 piktogramów (rysunki geometryczne)

Następnie po 5 minutach przerwy zadaniem uczestników było zapisanie i narysowanie z pamięci wszystkiego co udało mu się utrwalić.

Porównanie całościowych wyników testów wstępnych i końcowych

Wykres KLASY 3-4

Wykres 1 [KLIKNIJ WYKRES żeby powiększyć]


Zestawienie średnich wyników dla całej grupy

Wykres KLASY 3-4

Wykres 2 [KLIKNIJ WYKRES żeby powiększyć]

Analizując wykresy, zauważamy, że:

  • KAŻDY z uczestników poprawił swoje umiejętności zapamiętywania – średnio o 132%;
  • Największy progres osiągnął uczeń nr 13 – różnica między testem wstępnym a końcowym wynosiła 300%;
  • zdecydowana większość uczestników (75%) osiągnęło wynik końcowy powyżej 75% możliwych do zdobycia punktów.
  • średnia całej grupy to 83%🚀🎉 Jest to ponad 2 razy więcej punktów w stosunku do testu wstępnego 39%.

Co to oznacza w praktyce?

Przełożenie wyników na codzienną naukę może okazać się nieocenione. Uczniowie i rodzice najczęściej narzekają, że nauka w domu zajmuje za dużo czasu i jest go zdecydowanie za mało na realizowanie swoich zaintersowań. Oto trzy konkretne korzyści płynące z udziału w Treningu Efektywnej Nauki (na podstawie średniej całej grupy):

  1. SZYBKOŚĆ – tą samą ilość informacji uczeń zapamięta w 2 razy krótszym czasie;
  2. POJEMNOŚĆ – Zapamięta 2 razy więcej informacji w tym samym czasie
  3. TRWAŁOŚĆ – informację utrwalone w ten sposób uczeń jest wstanie dokładnie odtworzyć po dłuższym czasie.

I choć ostatnia korzyść nie wynika bezpośrednio z przedstawionych danych, to możesz przekonać się o tym na własnej skórze, biorąc udział w bezpłatnej LEKCJI POKAZOWEJ w Waszej szkole ⬇⬇⬇

Pozostałe elementy układanki

Jak już wspominałem, w ramach Treningu nie ograniczaliśmy się jedynie do technik pamięciowych. Ćwiczyliśmy również inne aspekty procesu uczenia się:

  • Planowanie nauki: Uczniowie nauczyli się tworzyć listy zadań, dzielić materiał na mniejsze porcje i skutecznie zarządzać czasem nauki.
  • Opracowywanie i organizowanie materiału: Uczestnicy nabrali umiejętności efektywnego korzystania z podręczników oraz tworzenia własnych notatek i fiszek.
  • Przygotowywanie się do sprawdzianów: Poznali strategie powtórek, co pozwoliło im pracować efektywniej i pewniej przed każdym sprawdzianem.

Dziękuję wszystkim uczestnikom za ich zaangażowanie, chęć do nauki i determinację w pokonywaniu codziennych wyzwań. Jak wiemy, droga na szczyt bywa wyboista, ale razem jest zdecydowanie łatwiej ją przemierzać.

Jak pomóc swojemu dziecku w nauce?

Jeśli chcesz ułatwić swojemu dziecku szkolną rzeczywistość to zapraszam na bezpłatne  WARSZTATY w nadchodzącym roku szkolnym 2023/2024.

To doskonała okazja, aby zdobywać wiedzę i umiejętności przydatne zarówno w szkole jak i w życiu.

Wspólnie tworzymy nowe perspektywy na przyszłość.

Każdy uczestnik WARSZTATÓW otrzyma pakiet materiałów „DOBRY START”, który zdecydowanie ułatwi naukę od początku roku szkolnego.
Szczegóły i zapisy dostępne 👉 TUTAJ

DO ZOBACZENIA

Tomek Szymański 😀