Zadzwoń do nas! Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania - tel. 600 330 353

Od czego zacząć naukę?

//Od czego zacząć naukę?

Od czego zacząć naukę?

2022-01-19T21:49:41+00:0014 września 2021|

 

Od czego zacząć naukę?

W poprzednim materiale „zdradziłem”, że sekretem efektywnej nauki jest ZAANGAŻOWANIE: Cały wpis znajdziesz TUTAJ. Ok wszystko fajnie, ale jak tu mówić o zaangażowaniu, kiedy dziecko nawet nie chce się zabrać za naukę? Na czym skupić się w pierwszej kolejności, żeby uzyskać najszybsze efekty?

Najlepiej zacząć od czegoś łatwego, co nie może się nie udać. Od czegoś, co nie kojarzy się z widmem porażki. Takie podejście zwiększa szanse, że uczeń chętniej zabierze się za to zadanie i nie będzie go odwlekał. ZAANGAŻOWANIE budujemy stopniowo.

Stwórz sobie OBRAZ CAŁOŚCI

Jedno z najlepszych podejść, które każdy może zastosować, to uzyskanie obrazu całego materiału. Bez tego nauka przypomina próbę układania puzzli bez wiedzy, jak wygląda obrazek, który ma powstać.

Warto pamiętać, że naszą umiejętnością uczenia się, rządzą pewne ogólne prawa, zależności. Nazwijmy je ZASADAMI. Wynikają one z tego, jak od najmłodszych lat, zupełnie naturalnie i intuicyjnie, poznajemy otaczający nas świat. Ich znajomość może nam znacznie ułatwić tę powszechną i często znienawidzoną czynność zwaną NAUKĄ. Poza tym NATURALNE jest teraz w modzie 😉.

Pierwsza z nich brzmi: Człowiek uczy się od ogółu do szczegółu. Znajduję ona odzwierciedlenie w całym systemie edukacji. Co kilka lat w szkole powtarzają się omawiane zagadnienia. Jednak z każdym razem omawiane są one bardziej szczegółowo.

Dla przykładu: W klasie 4 informacje dotyczące zmysłu słuchu i budowy ucha ograniczają się do 3 elementów: małżowiny usznej, przewodu słuchowego i błony bębenkowej. Cała treść zajmuje raptem jeden akapit.

W klasie 7 natomiast zmysł słuchu i budowa ucha ma już swój oddzielny temat. Sama budowa ucha rozrasta się do 9 elementów. W liceum będzie zapewne jeszcze więcej.


Jak nauczyć się najważniejszych zagadnień tego tematu nie tracąc koncentracji?🤷‍♂️

Jak zapamiętać wszystkie nazwy nie zakuwając bezrefleksyjnie?🤷‍♀️

Dowiesz się na Bezpłatnej Lekcji Pokazowej:


Jak to wykorzystać w codziennej nauce?

Zasadę tą można a wręcz powinno stosować się w mniejszej skali, czyli w ramach jednej sesji nauki.

Żaden podręcznik nie jest idealny, ale każdy ma pewne elementy, które mogą nam pomóc uczyć się skuteczniej. Niestety często o nich nie pamiętamy. Podręcznik do biologii (Puls Życia 7; wyd. Nowa Era) posłuży nam za przykład.

Przed nauką konkretnego Tematu, niech uczeń przekartkuje cały ROZDZIAŁ. Warto zacząć od (1) podsumowania na końcu rozdziału. Są tam najważniejsze informacje opisane prostszym językiem, bardzo często przedstawione w formie wizualnej: diagramów, schematów czy tabel.

Następnie powinien przejrzeć poszczególne TEMATY (wchodzące w skład rozdziału): (2) Tytuł i sekcję: „zwróć uwagę na”, (3) podtytuły akapitów, (4) ilustracje , schematy i na koniec (5) „To najważniejsze!”, czyli cały temat w pigułce. Może również zatrzymać się i szybko przeczytać fragment, który go szczególnie zaintrygował. W ten sposób zwykle czytamy gazetę 📰. Skanujemy nagłówki, przeglądamy kilka stron i dopiero decydujemy, który artykuł poznamy bardziej szczegółowo.

Obraz całości to skuteczny sposób rozpoczęcia nauki, ponieważ:

  • jest ŁATWY, trudno go nie zrobić;
  • uczeń tworzy sobie całkiem dobre wyobrażenie o tym czego będzie się uczył w najbliższym czasie;
  • zyskuje szerszy kontekst, a to ułatwia zrozumienie poszczególnych tematów (od ogółu do szczegółu)
  • uruchamia się jego podświadomość, czyli automatyczna analiza treści pod kątem stanu dotychczasowej wiedzy w tym temacie.

Dla jeszcze lepszego efektu czynność tę warto powtarzać przed nauką każdego kolejnego TEMATU.

Z kolejnego materiału dowiesz się:

  • jak w prosty sposób zwiększyć zrozumienie czytanego tekstu?
  • czego uczyć się w pierwszej kolejności?
  • jak ucząc się mniej i osiągać lepsze wyniki?
  • jak jednocześnie wpływać na koncentrację i motywację ucznia?

Pozdrawiam Tomek Szymański